
Storbåtsegget (prosjekttittel “Hydra”) er en semilukket produksjonstank som har en kapasitet på 3120 tonn levende laks. Enheten har tett tak og vegger ned til 20 meter under havoverflaten. Den tette konstruksjonen skal hindre lus og sykdomsmikrober, som stort sett beveger seg i det øverste laget i sjøen, å komme inn til fisken. Storbåtsegget er også utviklet for å hindre rømming av fisk, ved at alle materialer i konstruksjonen har en helt annen styrke enn dagens oppdrettsmerder med åpne nøter.
Gjennom et manuelt styrt vannbyttesystem, tilpasset de sterke havstrømmene på lokaliteten, sikres kontinuerlig tilgang på friskt, oksygenrikt sjøvann. Samtidig gjør den åpne bunnkonstruksjonen at fiskeekskrementer fordeles naturlig med sjøstrømmen.
Resultatet er en robust og innovativ løsning som sikrer god fiskevelferd med redusert risiko for lus, sykdom og rømming, og er dermed et viktig skritt for en bærekraftig og mer fremtidsrettet oppdrettsnæring.
NØKKELTALL:
| Høyde | Ca. 50 meter fra nederste til øverste punkt | 
| Utvendig diameter | 78 meter | 
| Innvendig diameter | 60 meter | 
| Produksjonsvolum | 86 700 kubikkmeter | 
| Maksimalt tillatt biomasse | 3120 tonn | 
| Operasjonsdypgang (skrog) | 30,6 meter | 
| Operasjonsdypgang (inklusive not) | 49,4 meter | 
| Vedlikeholdsdypgang | 11,5 meter | 
| Fôrlager | 200 tonn | 
| Energikilder | Landstrøm, back-up dieselgenerator, nødgenerator | 
| Vekt | 6000 tonn (15.000 tonn med ballastvann) | 
Aktuelt fra Storbåtsegget
Hendelser:
- 30. oktober 2025: GPO EMERALD tar med seg Storbåtsegget og starter på seilasen nordover
  
- 23. oktober 2025: Storbåtsegget lastes på båten i Tyrkia 
  
- 31. januar 2022 ble inngått en avtale med den tyrkiske verftsgruppen Gemak om bygging av produksjonstanken. 
  
- Februar 2021: Nordlaks overtok prosjektet «Hydra» 
- April 2018: Fiskeridirektoratet vedtok tildeling av tilsagn om fire utviklingstillatelser til Hydra Salmon Company AS («Hydra») for utvikling av deres semilukkede oppdrettsteknologi 
Her finner du bilder du kan laste ned. Husk å kreditere fotograf/Nordlaks. Albumet oppdateres jevnlig.
Hvorfor har Nordlaks valgt denne teknologien?
En semilukket produksjonstank innebærer et fysisk skille mot de øverste vannlagene i havet hvor det er mest lakselus. Det unike med konseptet er systemet for utskifting og sirkulasjon av vann inne i konstruksjonen.
Nordlaks ser på teknologien i prosjektet som et viktig bidrag til den videre utviklingen av Nordlaks og til det teknologiske mangfoldet i havbruksnæringen. Ved å realisere Storbåtsegget-prosjektet vil Nordlaks utvikle kompetanse på design og drift også av semilukkede konsepter, med forventede fordeler både når det gjelder rømmings- og biosikkerhet, særlig med tanke på forebygging mot lakselus.
Hvorfor navnet «Storbåtsegget»?
Navnet er hentet fra fjellet Storbåtsegga i Hadsel kommune, et sted familien Berg har et nært og personlig forhold til. Ved å velge dette navnet ønsket de å gi anlegget en tydelig lokal forankring. Samtidig kan konstruksjonen minne om et egg som flyter i vannet.
Se video under om navnevalget:
Hvordan fungerer Havtanken?
Havtanken består av en tett, sylinderformet konstruksjon som ligger nedsenket i sjøen, med et flyteelement på toppen og lukket tak. Tanken er tett helt ned til ca. 20 meters dybde, slik at den beskytter fisken mot lakselus og sykdommer som beveger seg i overflatevannet. Nederst, mellom 20 og 27 meter, er tanken åpen mot sjøen (kun lukket med metallnett). I bunnen av selve konstruksjonen sitter faste ledeskovler, altså skråstilte ribber, som leder sjøvann naturlig inn og ut av tanken. Dette sørger for kontinuerlig vannsirkulasjon og utskifting, slik at fisken får friskt, oksygenrikt vann uten at overflatevann trekkes inn. I bunnen vil det også ligge såkalte oksygendiffusorer og kompressorslanger for omrøring av sjø ved perioder med naturgitte dårlige oksygenforhold, f.eks. skifte mellom flo og fjære da strømmen i sjøen stopper opp. Hvis nødvendig kan det også bli montert sirkulasjonspumper på strategiske steder for å sikre utskifting av vann inne i tanken. Organisk avfall synker ut gjennom den åpne bunnen og spres naturlig med sjøstrømmen.
Se illustrasjonsvideo her:
Seilingsrute

Storbåtsegget fraktes på dekk av GPO EMERALD fra GEMAK-verftet i Tyrkia. Seilingen nordover tar mellom to og tre uker.

Storbåtsegget vil bli losset av i Ingelsfjorden i Hadsel kommune.

Storbåtsegget losses av før det slepes til lokalitet Sørvika i Raftsundet og forankres der.
Alt om Storbåtsegget
Den 6. april 2018 vedtok Fiskeridirektoratet tildeling av tilsagn om fire utviklingstillatelser til Hydra Salmon Company AS («Hydra») for utvikling av deres semilukkede oppdrettsteknologi kalt «Produksjonstanken». I februar 2021 overtok Nordlaks Oppdrett («Nordlaks») Hydra, og gikk i gang med ferdigstilling av designet og realisering av prosjektet i tråd med tilsagnet fra Fiskeridirektoratet. Etter overtakelsen har Nordlaks valgt å omtale både prosjektet og teknologien som skal realiseres for Hydra.
Ved overtakelse av Hydra-selskapene overtok Nordlaks alle rettigheter til teknologi, prosjektgrunnlag og tilhørende utviklingstillatelser. Underveis i prosessen med overtakelse av selskapene har det vært jevnlig dialog med Fiskeridirektoratet. Etter overtakelse har Nordlaks samarbeidet med NSK Ship Design i Harstad som har ledet prosessen frem mot ferdigstilling og verifikasjon av design samt underlag for anbudsrunde mot aktuelle verft. Det tyrkiske verftet Gemak ble valgt som leverandør av konstruksjon og installasjon av systemer fra underleverandører. Alle avtaler mot underleverandører gjøres av verft, etter Nordlaks sine spesifikasjoner. Underveis i byggeprosessen har Nordlaks hatt tett stedlig oppfølging.
Alle vesentlige systemer som er nødvendige for å drive akvakultur vil være integrert i Storbåtsegget. Konstruksjonen vil altså være uavhengig av ekstern bistand foruten ved større arbeids- og logistikkoperasjoner som fiskeoverføring og fôrlevering.
Enheten designes som en såkalt «ubemannet enhet», og operatørene vil dermed ikke bo om bord, men anløpe enheten på daglig basis. Det vil legges til rette for stor grad av automatisering og fjernovervåking av enheten. Fjernstyring vil brukes der dette er hensiktsmessig, blant annet for fôring av fisk. Storbåtsegget har integrert fôrlager, og er dermed ikke avhengig av fôrflåte. Storbåtsegget skal kobles til landstrøm, men vil ha backup-generator og nødgenerator i tilfelle strømbrudd.
Enheten består av tre deler: overflatemodul, tank-/skrogvegg og ledeskovlmodul.
Overflatemodul:
Overflatemodulen består av et sirkulært skrog og en takseksjon formet som en dome. Selve skroget (overflatemodul, skrogvegg og ledeskovlmodul) er produsert av stål. Det samme gjelder takstolene, mens selve takdekket er produsert i et lettere materiale. Modulen er tett med unntak av ut-/innluft. Skroget har en indre diameter på 60 meter og en ytre diameter på 72 meter i overflaten. Overflatemodulen inneholder fôrlager, maskinrom, verksted, dødfisksystem med mer.
Tank-/skrogvegg:
Den tette skrogveggen strekker seg fra overflatemodulen og ned til ca. 20 meter under vannoverflaten. Skrogveggen skal fungere som en fysisk barriere for å redusere påvirkning på fisken fra omgivelsene. Denne delen inkluderer også søyler og bunnpongtong, med ballasttanker og oppdriftsgivende volum, som sikrer stabilitet, oppdrift og styrke i produksjonstanken i forbindelse med bygging, transport, installasjon og drift.
Ledeskovlmodul:
Dette er en rigid og fast del av konstruksjonen som består av et system av vertikalt og horisontalt vinklede stålplater («ledeskovler») som følger hele tankveggens nedre omkrets. Funksjonen til denne delen av enheten er å utnytte sterk strøm i omgivelsene for å gi sirkulasjon og vannutskifting inne i Storbåtsegget uten å bruke aktivt tilført energi. Det installeres også et backupsystem for aktiv vannutskifting som sikkerhet for å opprettholde fiskens levemiljø og krav til vannkvalitet under alle strømforhold.
Havtanken har en kapasitet på inntil 3120 tonn levende laks (fire utviklingstillatelser). Produksjonstanken skal kunne opereres uten permanent bemanning, på samme måte som tradisjonelle oppdrettsanlegg. Enheten vil ikke være avhengig av fôrflåte og skal driftes med strømtilførsel fra land. En del operasjoner forventes å kunne fjernstyres, slik som åpning av luker i forbindelse med fôrmottak, kameraovervåking av fisk og anlegg samt fôring av fisk. Enheten rengjøres med fjernstyrt undervannsfarkost (ROV) underveis i produksjonen samt mellom produksjonssykluser. Produksjonstanken utstyres med to kaier for anløp og fortøyning av persontransport, servicefartøy eller andre støttefartøy. Storbåtsegget er lokalisert på den strømsterke lokaliteten 13936 Sørvika i Hadsel kommune.
| Leverandør | Beskrivelse | 
|---|---|
| Akva Group | Bulk Handling Plant for Fish Feed Pellets | 
| Alfa Laval | Heat Exchangers | 
| Allweiler | Pumps | 
| Anadolu Flygt Pompa | Ensilage Room Bilge Pumps (Wet Pit Pumps) | 
| Bachofen AG | Level Switches | 
| Besi | Remote Controlled Ballast Valve System | 
| Bohamet | Windows and hatches | 
| Selstad | Nets | 
| Bretteville | Trolleys & Hoists | 
| Brodrene Dahl | Valves | 
| Eltorque | Electric Operated Actuators | 
| C.C. JENSEN | Filtration Units | 
| Autronica | Fire Detection System | 
| CoastDesign | Loading Computer Software | 
| Emerson | Transmitters | 
| Evotec | Net Handling System and Net Rigging Deck Cranes; Deck Winch; Capstans | 
| Fendertec | Fenders | 
| Tensaform | Engineering of Roof Structure, Roof Covering Membrane System | 
| Frank Mohn | Ballast Pumps | 
| Glamox As | Lighting Equipment | 
| IMS | Watertight Sliding Doors | 
| Cathelco | ICCP; ICAF System | 
| ITEAM 1 AS | Nautical Equipment (UHF, AIS, etc.); 2-way VHF Portable Radios for Survival Craft | 
| İKS Yapı (Cookson) | Roller Gate | 
| Nilfisk | HPFW Unit | 
| Keyparts (Kaeser / Vega) | Condensate Drain Tanks Level transmitters Remote Tank Sounding System | 
| Kongsberg / Kongsberg Maritime AS | Water Injection System; Pressure & Temp. Transmitters for Ballast Pumps | 
| Libra-Plast | External Doors | 
| Maccaferri | Net Inlet Grid (Mesh Net) | 
| Mariner Systems (UK) Ltd | Loading Computer Hardware | 
| Marioff | Hi-Fog Fire Protection System – Watermist System | 
| MTU | Diesel Generator Set | 
| Nogva | Emergency Diesel Gen-set | 
| Nortek Group | ADCP Sensors | 
| Optimar | Dead Fish Handling System (main contract) | 
| PG Flow Solutions | Service Cooling Pump | 
| Scale Aquaculture AS | Signal Lights | 
| Seasystems | Anchoring & Mooring Equipment (Fairlead Chain Stoppers) | 
| Siemens | Keycard System | 
| Siemens AS | Integrated Alarm System Aquaculture | 
| Siemens Energy | Marine IAS | 
| Teknotherm | HVAC System | 
| TMC | Compressed Air System | 
| Viking Life-Saving Equipment | Life Rafts; Life Saving Appliances ; Fire Hoses, Fire Cabinets & Jet Nozzles | 
| Zenitel Norway | CCTV System; PA/GA System | 
Har du ytterligere spørsmål?
Kontakt:
Heidi Ryste, leder for marked og kommunikasjon: heidi.ryste@nordlaks.no
Kolbjørn Hoseth Larssen, kommunikasjonsrådgiver: kolbjorn.larssen@nordlaks.no


