Bygget for fremtiden – og personene om bord
Raften er bygget med stort fokus på bofasiliteter, støyreduksjon og driftseffektivitet. Den vil operere 24 timer i døgnet og har kapasitet til å håndtere et bredt spekter av oppgaver som ankerhåndtering, nothåndtering, slep og ROV-operasjoner.
– Raften vil uten tvil bringe med seg mange fordeler, både for de som skal arbeide om bord og for oss som konsern. Vi øker kapasiteten på service betraktelig, og gir mannskapet – som er den viktigste ressursen – de beste forutsetningene for å løse oppgavene de blir satt til, sier Mikalsen Hals.
Som hybridbåt vil Raften bidra til lavere utslipp, mindre støy og reduserte driftskostnader – båten vil ha solid slepekraft, stor krankapasitet og god lastekapasitet på dekk for å møte morgendagens krav. Båten utrustes med fremtidsrettet teknologi i form av et avansert elektrisk hybridanlegg med batteripakke og optimal energigjenvinning.
– Vi har fire servicebåter i drift i dag, og de vil jeg tørre å påstå er de mest effektive og fleksible båtene som går langs kysten, mest av alt på grunn av personene som jobber om bord. Med Raften i sving fra september vil vi få en ny dimensjon på ankerhåndtering og slep med en slepekraft på mellom 25–30 tonn, sier Mikalsen Hals.
Raften blir dermed en viktig del av den videre utviklingen av Nordlaks sin sjødrift – både når det gjelder kapasitet, miljø og kvalitet i operasjonene.