Ny havbruksmelding gir håp om bærekraftig vekst og trygge arbeidsplasser

15. april 2025 – Eirik Welde, konsernsjef i Nordlaks.

Miljømessig bærekraft er ikke bare et idealistisk mål, men en absolutt forutsetning for langsiktig verdiskaping i havbruksnæringen. Regjeringens nylig fremlagte havbruksmelding leverer på mange av de utfordringene vi og resten av næringen har pekt på. Meldingen går i retning av å belønne god fiskevelferd. Det er positivt for næringens utvikling og fremtid!

Et av de mest sentrale forslagene i havbruksmeldingen er å erstatte dagens trafikklyssystem med et kvotesystem for utslipp av lakseluslarver. I tillegg vurderes det å innføre en avgift på utslipp av lakseluslarver.

Nordlaks mener det er et modig og riktig grep av regjeringen å tenke nytt. Et kvotesystem, supplert med en fremtidig avgift, representerer et betydelig skifte fra dagens trafikklyssystem og ordningen med maksimal tillatt biomasse (MTB). Systemet vris fra en ren produksjonsregulering til en regulering med hovedfokus på bærekraft. God dyrevelferd er en grunnleggende
forutsetning for vår drift, og et hensiktsmessig utformet rammeverk med riktige insentiver er avgjørende for å lykkes.

Forslaget fremstår som et godt alternativ til den gjennomsnittlige rullerende MTB-ordningen, som Nordlaks har vært en forkjemper for, som ville gjort det mulig å produsere jevnere gjennom året og mer når lusebelastningen er mindre. Den nye tilnærmingen fjerner dagens rigide tak og legger til rette for vekst så lenge fiskevelferden og miljøpåvirkningen ivaretas. I Nordlaks og i mange andre selskaper jobbes det systematisk med forbedringsarbeid og ny teknologi. Det er gledelig å se at systemet vil belønne de løsningsorienterte. At forslaget også er teknologinøytralt, er et viktig pluss.

Selv om det fortsatt er mange ubesvarte spørsmål, er Nordlaks sin overordnede vurdering at retningen i meldingen er positiv og at den i stor grad treNer godt. Havbruksnæringen står overfor viktige veivalg. Denne meldingen gir et lovende grunnlag for en fremtid der økt matproduksjon og sysselsetting langs kysten kan gå hånd i hånd med en bærekraftig utvikling. Vi er klare!

 

Som en første reaksjon mener Nordlaks:

• Nordlaks vil gi ros til regjeringen for et forslag til rammeverk gir anledning både til vekst og til bærekraftig drift. Forslaget leverer på utfordringene Nordlaks har pekt på, med muligheter for jevnere produksjon gjennom året og tryggere arbeidsplasser. Det kan vi få til nå!

• Havbruksnæringen må løse lus- og dødelighetsutfordringene. Miljømessig bærekraft er avgjørende for å sikre langsiktig verdiskaping. Meldingen legger til rette for å øke insentivene for å ivareta velferden til oppdrettsfisken.

• Meldingen går i retning av å belønne god fiskevelferd. Det er positivt for næringens utvikling og fremtid.

Bakgrunn

Regjeringen fremmet havbruksmeldingen (Meld. St. 24 Fremtidens havbruk) 10. april. I meldingen foreslår regjeringen å erstatte dagens trafikklyssystem med et kvotesystem på PO nivå.

Regjeringen ønsker å regulere påvirkning fra lakselus med et kvotesystem for utslipp av lakseluslarver, forutsatt tilstrekkelige avbøtende tiltak mot problemet med markedskonsentrasjon. Regjeringen foreslår samtidig å utrede en avgift på utslipp av lakseluslarver.

Avgifts- eller kvotenivå foreslås fastsatt ut ifra naturens tåleevne slik at alle områder styrer mot en lusebelastning som oppnår miljømålet om en dødelighet på mindre enn 10 pst. på populasjoner av ville laksefisk grunnet lakselus alene.

Avgift på tapt fisk skal ta sikte på å øke de individuelle insentivene til å sikre god velferd, redusere dødelighet og forhindre rømming. Regjeringen vil utrede utformingen av en tapsavgift nærmere.

Regjeringens foreslåtte ordning vil være teknologinøytral.

Meldingen vil tildeles næringskomiteen. Stortinget behandler meldingen før sommeren.

Nordlaks’ vurdering

• Nordlaks mener det er bra at regjeringen tør å tenke nytt. Et kvotesystem supplert med en fremtidig avgift går bort fra dagens trafikklyssystem og ordningen med maksimal tillatt biomasse (MTB). Systemet vris fra produksjonsregulering til bærekraftsregulering.

• God dyrevelferd er en forutsetning for vår drift, men det betinger at rammeverket er hensiktsmessig utformet og gir riktige insentiver. Om rammevilkårene spiller oss gode, kan vi skape en fremtid med økt matproduksjon og sysselsetting langs kysten i kombinasjon med bærekraftig havbruk. Vi mener regjeringens forslag kan levere på det.

• Regjeringens forslag utgjør et godt alternativ til gjennomsnittlig rullerende MTB, som Nordlaks har kjempet for, fordi forslaget fjerner dagens tak og tillater vekst så lenge fiskevelferden og miljøpåvirkningen ivaretas.

• Det foreslåtte systemet belønner de som driver bærekraftig. De løsningsorienterte blir vinnerne. Systemet er også teknologinøytralt.

• Dagens ordning med maksimal tillatt biomasse (MTB) med sitt absolutte tak gjør det utfordrende å sikre jevnt uttak av fisk gjennom året. Det fører til en skjev produksjonsprofil med store volum- og prisforskjeller. Dagens reguleringsregime går ikke minst utover arbeidsplasser. Regjeringens forslag ser ut til å løse disse utfordringene.

• De nye forslagene vil gjøre det lønnsomt å vri produksjonen fra høst til vinter. Det gir helårs arbeidsplasser og økt produksjon.

• Vi mener også meldingen er fornuftig med hensyn til utslipp. Regjeringen vil regulere utslipp etter resipientens tåleevne slik dagens regelverk er ment å gjøre. Biologisk utslipp er allerede godt hensyntatt i regelverket. Det samme regelverket for sjø gjelder også for smoltproduksjon på land.

• Et viktig felt å se på er forvaltningsregimet. Dagens regime er ineKektivt med kryssende interesser.. For å få på plass et nytt og treffsikkert system må forvaltningsregimet være godt og effektivt samordnet.

• Det er fortsatt mange ubesvarte spørsmål, men Nordlaks mener retningen i meldingen er positiv og at den overordnet treffer godt.